::: MERAK ETTİKLERİNİZ   >   FAYDALI BİLGİLER   >   KÖPEK VE ÇOCUK PSİKOLOJİSİ

Veteriner Dr. Osman İÇ ile Röportaj

Çoluk Çocuk: Çocuklu bir aile, evde köpek besleme kararını verirken nelere dikkat etmeli?

Osman İç: Evde çocuk varken bir köpeğin sonradan eve gelmesi ile köpek beslenen bir eve bir çocuğun sonradan gelmesi arasında fark vardır. Köpek olan bir eve çocuk sonradan gelirse, çocuk o köpeği sahiplenir ve ona bağlanır. Aralarında bir problem çıkmaz. Beraber büyüdükleri için, çocukta paylaşma duygusu gelişir. Çocuk köpeği kardeş gibi görür. Bu ilişki, çocuğun hayatının diğer evrelerinde de ona yarar sağlar. Daha düzeyli, oturmuş bir ilişki olur ve çocuğun karakterine de yansır. Çocuk daha sakin, paylaşımcı olur. Erken konuşmasına neden olur. Çünkü çocuk aileden çok, köpekle konuşur. Köpek eve sonradan gelirse, çocuğun, çocuğun yaşı ile ilgili bir problem var. Bu durumda eve köpek alınması için en ideal yaş 2- 2,5 yaş. Çocuk bu yaşta kendini tanımaya başladığı için, hayvanla da bu yaşta tanışır. Alınan köpek yavru olursa, onun da bazı problemleri olabilir, örneğin beslenmesi ve temizlenmesi gibi. Aile köpeğe kızmaya başlar. Çocuk da kendine kızılmış zanneder. Kendisiyle özdeşleştirir. Bu durum, 3-3,5 yaştan sonra çocuğun köpeğe olan şiddeti olarak gelişir. Bu yaşlarda köpek alınması önerilmemektedir. Eve köpek alınması için ideal yaş grubu 8-10 yaş dönemi. Bu yaşlarda çocuk okula başlıyor ve eğitim hayatıyla tanışıyor. Hayvana olan ilgisi artıyor. Çocuk köpeğe, bir çocuğa bakar gibi bakmaya başlıyor.

ÇÇ: Aileler, köpek beslemenin çocuğun sağlığı üzerinde olumsuz bir etkisi olabilir kaygısı taşıyor. Bu endişelerinde haklılık payı var mı?
Osman İç: Köpekten geçebilecek en önemli hastalık kistlerdir. Tenyalar, çiğ et yiyen ya da sokakta yaşayan sahipsiz hayvanlarda olan bir problemdir. Evdeki köpeklerde kist olma şansı yok. Çünkü her üç ayda bir kiste karşı bir ilaç verilerek, önlem alınıyor. Ankara'da sahipli yirmi beş bin köpek var. Eğer kist bulaşsa, bu köpek sahiplerinin hepsinde kist olması gerekir.

ÇÇ: Köpekle birlikte büyümenin çocuğun gelişimi üzerinde başka etkileri var mı?
Osman İç: Çocuğun zeka gelişiminde de önemli. 1,5 - 2 yaşındaki çocuk, köpeği taklit etmeye başlar. Aynı zamanda da kendi yaptıklarını, ona yaptırmaya çalışır. Bu da, çocuğun zeka gelişimine katkıda bulunur.

ÇÇ: Aileler evde besleyecekleri köpeğin seçiminde nelere dikkat etmeli?
Osman İç: Çocukla iyi ilişki kurabilecek bir köpeğin seçimi, veteriner hekimle hekim ile konuşarak yapılmalı. Aileler kendi karakterine uygun köpek seçtiklerinde, çocukların köpeği sevmeme durumuyla karşılaşabiliyor. Köpek seçiminde, en az ısırabilecek ve az tüylü olan köpekler tercih edilmeli. Örneğin, Poodle, Coocker Spaininel, Alman Kurt köpekleri, Boxer, Collie, Dalmaçyalı, Shih Tzu gibi cinsler aile ve çocukla iyi geçinebilen cinsler olarak sayılabilir.

ÇÇ: Köpeğin sağlıklı olması için periyodik olarak ne tür önlemler alınmalı?
Osman İç: Köpeklere yılda bir kez kuduz, karma aşı, öksürük ve korona aşısı yapılır. Her üç ayda bir de kiste karşı ilaç verilir.