::: MERAK ETTİKLERİNİZ   >   FAYDALI BİLGİLER   >   KÖPEK SEÇİMİ

YAVRU KÖPEK SEÇİMİ

Son yıllarda evlerde beslenen köpek satısı önemli oranda artmıştır. Bu artışı bir tek nedene bağlamak mümkün değildir. Hayvanların insan yaşamındaki rolleri, yaşa ve ilgi alanına göre değişir. Bazı bireylerin özgüveni artarken, bazıları da dokunma duygusu ve sevgi açısından tatmin olurlar. Yalnız yaşayanların ise köpeklerini çocuk ya da arkadaş yerine koydukları bilinir. Özünde insanların birbirleri ile olan ilişkilerinden çok farklı olan insan- hayvan beraberliği, zamanla gerçek bir dostluğa dönüşür.

KÖPEK SEÇİMİ

Köpek sahibi olmak dışarıdan bakıldığında çok kolay görünür. Çevrenize şöyle bir baktığınızda, her yanınızın yavru köpeklerle dolu olduğunu, hatta bir kısmının sokaklarda serbestçe dolaştığını gözlersiniz.
   Alacağınız yavrunun ailenizin yeni üyesi olacağını ve yaklaşık 15 yıl boyunca sizinle birlikte yaşayacağını dikkate almalısınız.
Köpek alma nedeni: Yavru köpek almadan önce tercihleriniz, yaşam tarzınız ve çevrenizi değerlendirmeniz gerekir. Alacağınız köpek evinizin bireylerinden biri olmalı ve ne siz ne de köpeğiniz birbirinizin yaşamını engellememelisiniz. Pek çok kimse fazla irdelemeden köpek sahibi olup, daha sonra bakımını üstlenemeyeceğini anlayarak köpekle ilgilenmemektedir. Böyle durumlarda köpek devamlı yer değiştireceği için mutsuz olacaktır.

Cinsiyet seçimi: Alacağınız köpeğin cinsiyetine karar vermeden önce alma nedeniniz iyice belirlenmelidir. Amacınız üretime yönelikse seçiminizi dişi yönünde yapmalısınız. Sizin için köpeğin cinsiyeti önemli değilse, dikkat etmeniz gereken nokta , kızgınlık dönemlerinde dişi köpeklerin kontrol altında tutularak istenmeyen çiftleşmelerin önlenmesidir.

Irk seçimi:  Köpek seçerken doğru yaklaşım, moda olan ırka ait tüm özellikleri taşıyan en iyi köpeği değil, eviniz, siz ve yaşam stiliniz için en iyi olan köpeği seçmektir. Sizin ilgi ve sevginize çok fazla gereksinimi olan bir köpek mi, yoksa kişiliği gelişmiş, ilgiye fazla gereksinim duymayan bir köpek mi istersiniz? Bazı köpekler aktifken, bazıları sürekli uyumayı tercih ederler. Önemli olan sizin için hangisinin pozitif, hangisinin negatif değer olduğunu net olarak belirleyebilmenizdir. Kendinize  ne istediğinizi sorduktan sonra, alacağınız köpeğin ırkını saptamak pek zor değildir.

Saf ırkmı yoksa melez mi ? Köpeğinizin saf ırk yada melez olması kişisel tercihinizle birlikte ekonomik durumunuza da bağlıdır. Saf ırkların özellikleri bilindiği için size, yaşamınıza ve amacınıza uygun köpeğin seçimi daha kolay olabilir. Melez köpeklerin görüntü ve davranışlarının büyüdükçe değişebileceğini ve düşlediğiniz köpek olmayabileceğini dikkate almalısınız.
Saf ırk almaya karar verdiğinizde dikkat edeceğiniz önemli bir nokta da yavrunun anne ve babasının akraba olmamasıdır. Akrabalar arası çiftleştirme ile olumlu genler kadar olumsuz olanlar da etkinlik kazanır ve kısırlık, davranış ve görüntü bozuklukları, hastalıklara karşı direnç azalması gibi problemler ortaya çıkabilir.

Ailenin yaşadığı bölge: Bölge, özellikle kesin olarak dışarıya çıkması gereken büyük cins köpeklerin bakımı açısından önem taşır. Günlük yürüyüş ve tuvalet gereksinmeleri için, kalabalık ve trafiği göz önüne alarak dikkatli bir değerlendirme yapmak doğru olur. Eğer bir şehirde ve bir apartman dairesinde oturuyorsanız alacağınız küçük yavru köpeğin büyüyeceğini ve iri cüsseli köpeklerin çoğunun eksersize gereksinimi olacağını göz önüne almalısınız. Eksersiz yaptırabileceğiniz uygun bir yerde oturuyorsanız bile, komşuları rahatsız edebileceği olasılığını göz önünde bulundurup, dikkatli bir seçim yapmanız gerekir.

Ekonomik külfeti: Alımının dışında bakımı ile de aileye getireceği ekonomik yükler baştan itibaren göz önünde bulundurularak köpek almaya karar verilmelidir.

Ailedeki birey sayısı cinsiyetleri: Öncelikle ailedeki bireylerin tümünün köpek almaya istekli ve ilgili olmaları gerekir. Bunun yanı sıra ailedeki birey sayısı, bireylerin yaşları ve cinsiyetleri de köpek seçiminde etkili olması gereken unsurlardır. Evde küçük yaşta çocuk varsa, agresif olmayan ve çocuklarla ilişkilerinin iyi olduğu bilinen ırklar tercih edilmelidir. Birey sayısı fazla ise köpek fazla sayıda farklı davranışa maruz kalacağından, uyumlu olan ırklar seçilmeli,  doberman ve rotweiler gibi kıskanç ve sinirli ırklardan kaçınılmalıdır.

Aile bireylerinin köpeğe karşı davranışı:  Tüm aile bireylerinin köpeğe karşı davranışı aynı olmalıdır. Özellikle ceza verilirken bireylerin hepsi buna uymalıdır.

Köpeğin sahibine ilgisi:  Köpek tüm aile bireylerine ilgi gösterir, ancak bu ilginin düzeyi farklı olabilir. Bazen köpekler aile büyüğünü daha çok benimser veya karşı cinse ilgi gösterebilir.

Sahibinin köpeğe karşı ilgisi:  Genellikle ailedeki tüm bireyler ilgili oldukları halde, köpeğin asıl sahibinin köpek ile daha fazla ilgilenerek güven duygusu kazandırması gerekir.

Köpeğin kıskançlığı : Büyük yaşlardaki köpekler için kıskançlık bazen hoş, bazen de istenmeyen bir özellik olarak değerlendirilir. Bu alışkanlığın giderilmesi için köpeğe küçük yaşlardan itibaren kıskanmaması gerektiği öğretilmelidir.

SAĞLIKLI BİR KÖPEK SEÇİMİ

Niçin bir köpek istediğinizi belirledikten sonra önemli olan sağlıklı ve insanların yaşam koşullarına adapte olabilecek bir köpeği nasıl seçeceğinizdir. Bu bir dizi gözleme dayanır. Alacağınız köpeğin temel olarak tam sağlıklı olup olmadığını anlamak için Veteriner Hekim tarafından muayene edilmesi yerinde olur. Ayrıca siz de aşağıdaki noktalara dikkat ederek sağlıklı bir köpeğe sahip olabilirsiniz.

Kıl örtüsü
Yumuşak, parlak ve düzenli olmalı. Karışık  yada yer yer dökülmeler olan kıl örtüsü, köpeğin yeterince beslenmediği ya da aldığı besinden yararlanmadığı, yani sağlıklı olmadığı anlamını taşır.

Deri
Deri düzgün, lezyonsuz olmalı, kabuklar bulunmamalıdır. Kıl diplerinde tuz yada karabiber benzeri görüntü pire yumurtası ya da ekstreti anlamındadır. Ancak pireler görülmeyebilir. Deri döküntüleri, kızarıklıklar mantar enfeksiyonları, uyuz vb deri hastalıklarını belgeler.

Gözler
Sağlıklı gözler temiz ve parlaktır. Sulu ve ışığa duyarlı olması gerekir. Korneanın (şeffaf kısım ) görüntüsünün doğal olması önemlidir.

Kulaklar
Temiz olmalı ve kötü kokmamalıdır. Kirli ve mumsu bir akıntı olan kulaklar hastadır. Ve köpekler patileriyle sürekli kulaklarını kaşırlar. Bazı yavrular sağır doğarlar. Test etmedikçe bunu anlayamazsınız.

Burun
Soğuk ve nemli olmalıdır. Burun akıntısı ve öksürük enfeksiyon belirtisi olabilir.

Dişler
2-8 haftalık bir yavrunun ağzında 24 süt dişi vardır. 4-7 aylık olduklarında bu dişler düşer ve yerlerine kalıcı dişler alır.
Kırmızı diş eti enfeksiyonu, beyaz diş eti de anemiyi belirtir.
Bazı köpeklerde pigment birikimi nedeni ile diş etleri koyu lekelidir. Bu normal bir durumdur. Periyodik olarak bir veteriner hekim tarafından kontrol edilerek gerekli olan temizleme ve çekim gibi işlemler yapılmalıdır.

Parazitler
Dolu, şişkin bir mide veya bir sindirim problemi iç parazitlerin belirtisidir. Anüs çevresinde parazitler görülebilir. Ve ishale neden olabilirler. İshal önemli bir problem olarak değerlendirilmeli ve bir veteriner hekime başvurulmalıdır.

Davranışlar
Alacağınız yavrunun davranışları çok büyük önem taşır. Yavrular genellikle oyuncu, neşeli ve sokulgandır. Bazıları ise yabancılarla karşılaştıklarında, sadece durur ve bakarlar.Bu durum utangaçlık olarak nitelendirilmemelidir. Utangaçlık, korkma, kaçma ve saklanma davranışları ile belli olur. Böyle davranan, enerjik, meraklı ve oyuncu olmayan bir yavru ya hastadır yada davranış problemleri vardır.Diğer bir problemde agresif köpeklerdir. Genç köpekler hatta yavrular derinden gelen bir hırlama ile sizi durdurmaya çalışıp, ısıracaklarını haber verebilirler. Böyle köpeklerden kaçınmalısınız. Ancak alacağınız köpeği koruyucu amaçla alıyorsanız bu özellikten yararlanabilirsiniz.
Almaya karar verdiğiniz yavruyu önce gözleyiniz, sağlıklı ise size meraklı ve arkadaşça davranacaktır. Onu elerinizle başınızın hizasına kadar kaldırın ve daha sonra tekrar yere bırakın, sizi izleyecek ve ona dokunmanızı isteyecektir. Oynamaya çalışın. İyi huylu ve uyumlu bir köpek size yanıt verir. Sırtının üstünde yuvarlanır, patileri ile size dokunur, tırmanmaya ve yüzünüzü yalamaya çalışır.
Kendine güvenli ve mutlu bir köpek sizin için yaşam boyu sağlıklı bir arkadaş olacaktır.